Pages

Tuesday, May 14, 2013

Det smager slet ikke af prut

Blomkål! Kål i det hele taget! Behøver jeg at sige mere? I Jane Faerbers bog anbefaler hun at lave "blomkålsris" hvilket er, at man tager noget blomkål, giver det en tur i foodprocesseren, hælder det i en skål efterfølgende, hælder kogende vand over - lader det trækker i ca 2 min. Hælder vand fra - og voila! Så er der blomkålsris. Det kan man så bruge i diverse madretter.

Low Carbonara med kål og blomkål


Jeg lavede Jane Faebers Low Carbonara - som er lidt henad den klassiske carbonara - men uden pasta - og med grønstsager, kål og blomkålsris. Det smagte rigtig godt - eller som Theis ville råbe: MUMS! Blomkålen kunne man ikke smage, og hverken det eller kålen smage slet ikke af prut.

Jeg lavede low carbonara med rødkål - for det var det, jeg lige havde i køleskabet. Og da jeg ikke er klar til piskefløde endnu, brugte jeg i stedet mælk så hele retten blev lilla-agtig :) Men det smagte fint. Og så var der bacon i - til Theis' store glæde.

Lidt irriterende at stå og rive alle grøntsager ultra fint. Det tog en krig. Jeg har ikke en spiralizer som man bruger til at rive grøntsager så de ligner pasta - så indtil videre bruger jeg en gulerodsskræller. Jeg bandede lidt for jeg er ret utålmodig.

Sidegevinst: Jeg spiser mindre


En sidegevinst ved denne koststil er at man spiser mindre. Hvor jeg før ville tage væsentlig mere og to gange, tager jeg nu kun en gang. Forleden kæmpede jeg mig igennem et stykke kylling - Theis lige så - og han er en stor, høj mand med god appetit.

2 comments:

  1. Vi lavede blomkålsris på panden i dag. Efter foodprocesseren kommes blomkålen på panden og steges i smør! Også super lækkert :)

    ReplyDelete
  2. Lækkert. Jeg kan også især lide det i gryderet. Fx lavede jeg i går "risotto" med blomkålsris. Det smagte dejligt :) ^Martine

    ReplyDelete