Pages

Sunday, May 12, 2013

Forberedelser til LCHF

Nu var det ikke ligefrem at jeg tænkte; "Så! Nu skal jeg følge LCHF!"

Der skal en del til at begynde på en ny kost. Man skal nemlig ikke anskue LCHF, som en decideret kur - men nærmere som en kost-og livsstil.

Mit køleskab før LCHF var fyldt op med skummetmælk, skyr, cheasy yougurt - mit skab med pasta, linser, kikærter, kornprodukter mm. Med LCHF skal man købe lidt andre madvarer - og det der med "high fat" - der havde jeg brug for at tage noget tilløb til. Derfor tog jeg noget tid, hvor jeg forberedte mig mentalt. Der gik ca to måneder fra jeg hørte om LCHF første gang, før jeg tog springet. Og der gik to uger fra jeg fik bogen, til jeg granskede den.

Det der med angsten for kulhydrater og angst for fedt


Jeg har levet af angst for kulhydrater og angst for fedt hele mit voksenliv. Jeg har prøvet alverdens kure, diæter, kost og livsstilsændringer. Konklusionen er følgende: Jeg har været drøn hamrende sulten! Og nu når jeg tænker over det, er det da klart, at jeg har været sulten; Når man skærer kulhydrater som brød, pasta og ris væk og ikke erstatter det med noget andet - men i stedet spiser fedtfattigt og light produkter - ja så har kroppen ikke så meget energi eller noget at tage af. Den bliver fyldt med skidt og stoffer, som fortæller kroppen, at den vil have mere og mere. Så jeg har været sulten og træt, og der er ikke gået særlig længe, så gik jeg amok med pasta og brød alligevel. For det lå nærmest i skabet - og jeg var sulten.

Og så er der lige LCHF, der siger at man gerne må spise fed mad. Jeg blev nødt til at forberede mig mentalt og overvinde den der: Ikke mere skyr og cheasy produkter - nu er det fuldfed ost, rigtig smør, græsk yougurt 10% og GISP !!piskefløde!!

Ikke mere sukker


Med LCHF må man slet ikke spise sukker eller sukkersubstitutter som der fx findes i lightprodukter. Derudover er det jo også det sukker, man får ind i kosten her og der, som man ikke lige tænker over: Ketchup er en af dem. Jeg har nu truffet det valg ikke at være fuldkommen fanatisk - men man skal dog gå lidt varsomt og klogt frem. Det kan godt være lidt svært at vinke farvel til sukker eller sukkersubstitutter. Især hvis man er glad for cola eller zero eller som i mit tilfælde: Meget glad for saltlakrids.

Indkøb af LCHF madvarer


Sidste weekend satte jeg mig ned og kiggede bogen grundigt igennem. Jeg dannede mig et overblik over hvad der skulle til, hvad der skulle købes, planlagde hvordan aftensmaden skulle se ud nogle af aftnenerne den følgende uge - og så tog jeg Theis i hånden og gik i Netto.

Vi købte græsk yougurt, bacon, mandler, nødder, frø (sesam fx), ost, frosne bær, grøntsager (fx aubergine og blomkål).. sådan lidt all round.

LCHF er en investering


LCHF kan godt være dyrt. Men det er et slikforbrug også. Og light yougurter. Og sodavand (hvis man er til det). Og når jeg tænker på, at jeg investerer i velvære i min krop, at have det godt i maven, være mæt, god søvn og formindskning af humørsvingninger - ja så synes jeg egentlig at det er ok.

Theis og jeg brugte søndag eftermiddag og aften på at forberede os til at starte LCHF - vi bagte nøddebrød og lavede kold the, og så startede det nye liv dagen efter.

Spørgsmål fra jer: Må man spise kikærter, quinoa og linser?

Jeg er blevet spurgt om man må spise kikærter, quinoa og linser og svaret er desværre nej. Quinoa har et stort indhold af kulhydrater (typisk ca 65 g pr 100 g).  Linser og kikærter har 50 g kulhydrat pr 100 g. Hvis man vil tabe sig skal man indtage ca 50 -100g kulhydrat om dagen - og disse kulhydrater er bedst reserveret til grøntsager såsom gulerødder eller rodfrugter. Eller til mørk chokolade når sukkertrangen kommer.


3 comments:

  1. Ih hvor jeg glæder mig til at følge med på jeres blog! Det bliver spændende at følge jeres resultater i den vidunderlige LCHF verden.
    Mette fra Nemvejen.dk

    ReplyDelete
  2. Fedt med denne blog!
    Jeg har lige læst bogen og skal idag ud og handle ind, så jeg kan gå rigtig i gang i morgen :-)
    Jeg glæder mig til at se, hvordan det føles på egen krop men også til at følge din blog :0)

    ReplyDelete
  3. Tusind tak Mette og Elise. Glad for at I læser med - det gør det jo lidt skæggere at skrive. Held og lykke til dig Elise, jeg har været rigtig glad for det indtil videre (en uge) mvh Martine

    ReplyDelete