Pages

Wednesday, May 29, 2013

Den dag vi drak olie

Vi drak ikke ligeså meget olie, som kaninen her på billedet. Men vi drak olie, ikke desto mindre. Og det var pænt klamt.

Det var 6. dag på LCHF og jeg ramte en sukker-craving mur. Det var ikke lige så slemt som den gang jeg var på Atkins, hvor jeg nærmest følte at jeg havde feber - men jeg havde det skidt. Jeg havde det som om, at der var et stof min krop BARE ville have, og det skulle bare være nu og her.

Addicted to sugar.... much?


Grunden til at min krop skreg - var at den ville have sukker. Den er jo vant til at jeg forkæler den med diverse sager som lakrids, alkohol, kage, pasta, ris og brød - så når jeg har holdt sukker på et minimum og der højst har været et stykke mørk chokolade 74 procent, enten rent eller sneget ind i Theis' dejlige avokado nutella eller lidt rødvin - ja så er det som om, kroppen tog armene over kors og råbte: "You kiddin' me?" Det var ligesom første gang jeg holdt op med at ryge, hvor jeg pludselig fik en ustyrlig nikotintrang efter 3. måned.

Alle undskyldningerne


I kender det sikkert - det der med når man craver noget helt vildt. Man prøver at komme på alle mulige undskyldninger for hvorfor man skal have lige præcis det som kroppen craver. "Jeg kunne også gå en lang tur hen til isboden..." "Ej det kunne da være hyggeligt med rødvin til aftensmaden!" "Nu har jeg været så god i seks dage så må jeg godt..." Alt det der. Desværre er det sådan, at uanset hvordan jeg ender og drejer det - så kan det godt være at jeg har været "god" i seks dage - men så snart jeg begynder at indtage et betydeligt indtag af sukker eller kulhydrater - så vælger min krop at brænde dette af - før det fede mad jeg OGSÅ spiser. Og så er jeg på den.

Vælg een synd


Jeg har engang hørt at når man er på kur - så skal man vælge een synd. Jeg har valgt rødvin. Dels fordi jeg elsker rødvin, og dels fordi ud af mange onder er der faktisk meget lidt kulhydrater og sukker i rødvin.

Skal du have en skefuld olie?


Mens jeg sad der og havde ondt af mig selv udbrød Theis lige pludselig at han havde læst på madbanditten at hvis man drak en skefuld olie ville sukkertrangen gå væk efter 15 minutter. Grunden til dette er at fedt stabiliserer og fjerner sukkertrangen. Hvorefter manden rejste sig og kom tilbage efter et minut. "Så!" sagde han. "Har du DRUKKET olie?" spurgte jeg. "Ja - bare en skefuld - det smagte ikke godt, men jeg skulle nok heller ikke have valgt den billige rapsolie." Ti minutter efter spurgte jeg ham om han havde det bedre - og ja det havde han. Så - efter en del overtagelse og kom-nu-du-tør-ikke stod jeg lige pludselig ude i køkkenet med Theis som lavede flyvemaskinen på mig med 1 spsk olivenolie.

Jeg havde absolut ikke lyst til olie. Jeg ville have drunglevrål. Og det var ret klamt. Jeg kastede så halvdelen op i vasken igen fordi det var så klamt. Så det hjalp ... lidt.

De der onde dage, hvor man sidder med korslagte arme og kalder andre mennesker for færdelige navne fordi man har det skidt - de kommer også på LCHF. De kommer typisk efter tredje dag. Min kom så på den sjette dag. Accepter at den kommer. Det går over.

3 comments:

  1. Bare et lille tip herfra; Bland olien op i lidt juice, lidt vand, the eller kaffe :-) Jeg elsker selv kaffe med kokosolie, da jeg synes det har den dejlig rund smag. På den måde er det slet, slet ikke klamt, men bare lækkert, og det giver helt samme effekt :-)

    ReplyDelete
  2. God ide!! Tak for tippet! Vil prøve det med kokosolien :) kh Martine

    ReplyDelete
  3. Er helt enig med Vikki - bland det i noget andet, fx i et lille shotglas og så bare vupti! -Ned med sjussen ;)
    Macademiaolie har også en mild og neutral smag. Og den er fuld af goodies. Kan købes i små flasker i Brugsen :)
    /Sheila

    ReplyDelete