Pages

Thursday, May 23, 2013

Slik uden sukker giver mylderbæ

Sukkertrang!! Jeg har haft det BIG TIME. Men jeg vil sige at det er betydeligt mindre end den gang jeg var på Atkins, hvor jeg decideret havde influenza-lignende symptomer.

I gamle dage snød jeg og brugte light produkter

På andre kure har jeg snydt - det vil sige at jeg har kastet kærligheden på light produkter, såsom Cheasy Yougurt, light sodavand (fx Zero), og slik uden sukker. Min erfaringer med light produkter er: Du spiser mere fordi der er mere vand i (fx yougurt) og det mætter ikke.

Slik uden sukker giver mylderbæ. Det har jeg bitter erfaring fra dengang min veninde og jeg var i biffen og så at der var sukkerfri-slik i bland selv afdelingen. Allerede under filmen begyndte maven at brokke sig, og vi sad begge på toilettet efterfølgende.

Lidt om Zero og sukkersubstitutter


Og så er der det der med Zero. Colaen smager jo godt. Men så så jeg dokumentaren Hungry for Change, hvor de blandt andet taler om sødemidlet aspartam som de putter i light produkter i stedet for sukker - og det fik mig til at miste lysten.

Jeg har læst en del om de der light produkter der indeholder sødemiddel eller sukkersubstitutter i stedet for sukker. Og faktum er, at de produkt der er i, får en til at miste følelsen af mæthed - og derfor indtager man mere, end godt er.

Mæthedsfunktionen virker igen!


Når man er på LCHF og dermed indtager meget lidt kulhydrater, begynder maven og kroppen at lystre på mæthedsfunktionen - en funktion der slås ud af kurs af alle de kulhydrater og sukkerting og sukkersubstitutter man indtager. Nu ved kroppen pludselig hvornår den er mæt. Og som jeg tidligere har skrevet - jeg spiser betydeligt mindre nu, fordi jeg rent faktisk kan mærke hvornår jeg er mæt.

Summasumarum: Når man er på LCHF skal man holde sig væk fra både sukker og usunde sukkersubstitutter.

Glatte tænder all day long


En dejlig positiv ting ved at jeg ikke spiser kulhydrater er, at når jeg står og skal børste tænder om aftenen er mine tænder stadig glatte fra om morgenen. I kender sikkert den der ru fornemmelse af sukkerbelægning, der er sneget ind på tænderne i løbet af dagen. Den har jeg ikke længere.

Nedkølet frugtthe hjælper og snyder hjernen

Som en hurtig løsning til at snyde min hjerne har jeg i stedet kogt the og kølet ned. Jeg har et skab med et the arsenal der består af frugtthe, lakridsthe, hvid the mm. og jeg har kogt the, hældt det på flasker og sat det på køl. Når trangen kommer drikker Theis og jeg jordbærthe - det smager lidt henad saftevand, men der er ikke tilsat noget som helst, andet end en thepose.

Se et billede af mine forslag til lækker substitut på Instagram.

1 comment:

  1. Lyder godt at du holder dig fra "light", aspartam osv.
    Men ift sukkertrang så tænker jeg, at du formentlig ikke får fedt nok.
    Og det siger jeg både ud fra, hvad teorien om LCHF, Jane Faerber og andre LCHF'ere beretter OG ud fra egen erfaring.
    Man skal have mere fedt, end man tror.. På den måde slipper du for at kæmpe med at modstå fristelser (light eller ægte) - og det er jo netop, for mig at se, en af de største fordele ved LCHF; At det er meget nemmere at træffe sunde beslutninger, når man ikke har sukkertrang

    ReplyDelete