Pages

Monday, May 20, 2013

Brød på LCHF: Hvordan undgår man hjemmebag, kanelsneglen fra Emmerys og bollerne fra frost?

Jeg har brugt rigtig mange år på at anskue brød som fjenden. Så derfor var det ekstra syndigt de weekender, hvor morgenmad bestod af brød - bagerbrød, hjemmebagt brød, kanelsneglen fra Emmerys. Uhmmm.
I mange år bestod min frokost faktisk ikke af rugbrød men af salat, hytteost og skinkestrimler. Men jeg var sulten.

Ohhh toast med smeltet ost og skinke!!


Jeg har ikke fået en toast i årevis. Ohh den der lækre toast med smeltet ost og skinke. Måske med drys af madras karry. Virkelig syndigt.

Men for sådan en som Theis, der spiser rugbrød hver dag - og egenligt aldrig har fået at vide at det er fjenden, kan det være ekstra svært.

Formidabel nøddebrød


Men i bogen er der en formidabel opskrift på et nøddebrød, som er lavet uden mel, korn og gær. Opskriften kan du finde her.

Det er utroligt nemt at bage brødet. Og jeg er særligt glad for jeg bager ikke. Jeg kan simpelthen ikke klare dej. Jeg hader at vaske op efterfølgende og får typisk dej og klister i hele køkkenet. Før og under opvasken forstås. Men her er der ingen melklister. Her er mange kerner og frø men det er ok synes jeg.

Det kan godt komme som lidt af et chok over prisen at fremstille brødet - især hvis man er vant til at købe rugbrød, der max koster en flad tyver. Istedet skal man konsumere væsentligt mindre nu end normalt brød.

To skiver er en kamp at komme igennem


Den første morgen sad Theis og jeg og spiste, og Theis havde taget to skiver - og han kæmpede en brav kamp. Det tager tid og kræfter at tygge igennem og det mætter MEGET. Det er forøvrigt heller ikke meningen at man skal spise meget af det, da man skal passe lidt på med de nødder.

Jeg havde ikke en rugbrødsform, da vi bagte, så jeg brugte et ildfastfad i stedet. Jeg har nu købt en form så det næste brød bliver ikke ovalt :)

I kan se et billede af  brødet i ovnen på Instagram.

Jeg har også eksperimenteret med et andet brød baseret på Philadelphia ost og græsk yougurt. Det smager meget som "rigtig" brød og opskriften får I senere :)

2 comments:

  1. Ja, kernebrødet snager skønt. Min kæreste måtte også pænt nøjes med en enkelt skive, da han opdagede, hvor meget det mætter :-)
    Lyder spændende med brødet af philadelphia!
    Har du set 2 min brødet lavet i microovn?
    Se evt LCHF-gruppen på facebook (svensk)

    ReplyDelete
  2. Hej Elise - det må jeg da lige kigge på - tak for tippet :)

    ReplyDelete