Pages

Monday, June 3, 2013

Karrysild uden brød - og om blodsukker

Her er lidt tanker omkring blodsukker og hvad der sker med det, når man er på LCHF:

Light produkter forstyrrer signaler om mæthed til hjernen

Når man følger en diæt på LCHF fjerner man stort set alt sukker fra sin kost. Det være både sukker der indgår i kulhydrater, som brød, pasta, ris - det værende det såkaldte raffinerede sukker, som vi finder i sodavand, slik og is og det er sukkersubstitutter som aspartarm som vi finder i light produkter - såsom cola zero. Grunden til at det er vigtigt at skære sukkersubstitutter fra, er at de stoffer vi finder i light produkter, forstyrrer signaler om mæthed til hjernen. Du har sikkert prøvet at spise slik eller drikke sodavand og egentlig være mæt - men du kan sagtens blive ved. Det samme har du sikkert prøvet med pasta. Resultatet er at du føler dig oppustet - og er ikke "grund mæt" og går og er lidt småsulten. Det du vil opdage når du skærer kulhydrater, sukker og sukkersubstitutter fra din kost, er at du lige pludselig kan mærke mætheden på en hel anden måde.

Egentligt har jeg nok bare et iltert temperament

Når du fjerner sukker og kulhydrater får du også kontrol over din blodsukker. Nogle oplever at deres humør ikke svinger så meget. (Det gælder desværre ikke mig. Jeg håber at Theis fortsat bærer over mig - jeg tror at jeg generelt bare har et iltert temperament.....). Mange er glade for at sige farvel til de dage, hvor man pludseligt uden grund, som sky fra en blå himmel bliver mega trist.

Så du sidder bare der og spiser karrysild uden brød?

Når man fjerner sukker og kulhydrater - betyder det desværre også at man skal være ekstra påpasselig hvis man snyder. Hvis du f.eks. er til fødselsdag eller ude til middag, og du spiser en kost med kulhydrater. Du vil opdage at din mave vil gå rimelig meget amok dagen efter. De gange hvor jeg har snydt har jeg forsøgt at mindske indtagelsen af kulhydrater alligevel. Et eksempel på dette er da jeg var til min farmors 94 årige fødselsdag og jeg fik serveret en traditionel frokostplatte. Jeg tog et stk brød. Der var godt nok nogle der kiggede da jeg sad og spise karrysild uden brød - men sådan måtte det altså være. Det kan også virke lidt voldsomt at sidde og spise karrysild med  gaffel direkte fra skålen, men det vender man sig altså til. I starten var det også en overvindelse for mig at spise pålæg uden brød. Men jeg tror lige at man skal over den der.. vaneting og den der "commes ils faut". Gør det der er godt og sundt for dig - og så må de andre spise deres kulhydrater!

De to B'er på Nørrebro Bryghus

Et andet eksempel var, da jeg var ude med en flok veninder på Nørrebro Bryghus og besluttede mig for de to B'er: Burger og Bajer. Bajeren drak jeg - men jeg endte alligevel med at spise en kvart burgerbolle og fem kartoffelskiver.Så skaden var ikke stor. Men selv lidt kulhydrat kan jeg sagtens mærke.

Når du tager sukker når du ikke er vant til det, kan det godt være at du kan mærke at det hele går lidt amok. Jeg selv må kæmpe mig igennem et glas cola nu og selv en gulerod smager meget sødt.

Spiser man efter LCHF hindrer man et højt blodsukkerniveau - så derfor er dette en kost der er særdeles venligtsindet overfor diabetikere.


No comments:

Post a Comment